Gyvenimo sprendimai > Koučingas > Motyvacija – kaip „priversti“ save veikti?

Motyvacija - kaip "priversti" save veikti?

 

Kas yra motyvacija?

Vartant žinynus, randu parašyta: motyvacija suprantama kaip visuma faktorių, kurie sukelia, išlaiko ir valdo elgesį, kuris leidžia pasiekti tam tikrą tikslą.

 

Dauguma iš mūsų galime prisiminti situaciją, kai entuziastingai nusprendę kažką nuveikti, siekti, gauti, po kurio laiko viską metame ir grįžtame prie to paties. Kažkur buvusi motyvacijos banga dingsta ir rankos tiesiog pačios nusileidža. Pasiteisiname: aš nekaltas – kalta aplinka! Pavyzdžiui, priesaika sau anksti keltis buvo užmiršta jau kitą rytą. Priimti sprendimai keičiami labai dažnai. Kaip anekdote: “Aš būtinai šiandien mesiu rūkyti. Žinau, kad tai visai nesunku, nes mečiau šimtus kartų”.

 

Kas motyvuoja žmogų?

Motyvaciją galima skirti į „motyvaciją link“ ir „motyvaciją nuo“.

Pirmoji veda link pozityvių veiksmų, o antroji – tai tarsi bandymas išvengti bausmės.

Pavyzdžiui:

  1. Jei aš sportuosiu – būsiu sveikas, turėsiu treniruotą kūną. (Teigiama motyvacija).

  2. Jei aš nesportuosiu – turėsiu viršsvorį, blogai jausiuosi. (Neigiama motyvacija).

Atkreipkite dėmesį, kaip formuluojate tai, ką norite nuveikti, siekiate gauti, pasiekti.

Dažniausiai pradedate kažką daryti, veikti iš nesaugumo, baimės, nes kiti kritikuoja, patys esame nepatenkinti savimi, savo aplinka, savo pasiekimais. Jaučiatės nepatogiai. Kasdienės pastangos ir veiksmai nukreipti į tai kaip sumažinti, įveikti negatyvią aplinką, spaudimą. Įtampa, nepasitikėjimas savo jėgomis dažniausiai verčia nuleisti rankas ir tuomet vėl priimate visa taip, kaip neišvengiamumą kasdienybėje: geriau negali būti ir yra gerai taip, kaip yra. Koks jausmas? (Įvardinkite).

 

Kas trukdo veikti kitaip?

Veikti taip, kad jaustume džiaugsmą, norą veikti, siekti ir didžiuotis savimi.

Pirmiausiai sąžiningai atsakykite sau į klausimą: kuri motyvacija - „link“ ar „nuo“ - dominuoja jumyse?

Dominuojanti motyvacija vaidina be galo didelį vaidmenį žmogaus gyvenime.

Pastebėkite tuos, kurie turi motyvaciją „nuo“ yra pasyvūs, inertiški (plaukiantys pasroviui); daug kas jiems yra negerai, bet ir keisti nieko nenori; negatyviai, pesimistiškai nusiteikę.

Tuo tarpu, motyvacija „link“ išdirba žmoguje aktyvią poziciją ir norą žengti į priekį, energiją ir valią veikti.

 

Kaip kurti ir vystyti teigiamą motyvaciją?

Nuspręskite, ko norite. Kol jūs nežinote, ko norite iš gyvenimo, jums bus labai sunku "atsikelti nuo sofos, ypač, jei dar įjungtas televizorius" ir pradėti veikti.

Nepatingėkite ir dabar paimti popieriaus lapą ir parašyti atsakymą į klausimus: "Konoriu? Ar tiksliai žinau, ką noriu daryti?"

Jei nežinote – tuomet suprantama, kodėl niekas nedaroma, nes paprasčiausiai neįsivaizduojate nuo ko pradėti ir ko griebtis.

Tokiu atveju, nustatykite tikslus! Nelaukite, kol kas nors už jus juos nustatys. Pasirinkite, kur ir kaip jūs norite eiti, ko siekti. Kitu atveju, kiti už jus spręs.

O jei jau žinote ko norite ir nedarote, tai kaip tada?

„Neturiu sąlygų, resursų, išteklių, finansų, pažinčių, …“ ir dar daug pasiteisinimų.

Pasiteisinimai pasiteisinimais, o kaip valia ir savidisciplina?

Tai Jūsų įpročiai, sugebėjimai atlikti tam tikrus darbus, veiksmus neatsižvelgiant į savo emocinę būseną (man sunku, man depresija, aš nepajėgiu, aš per silpnas, menkas ir t.t.).  

Reikalinga savidisciplina - susitarimas su pačiu savimi ar pažadas sau.

Pastebėkite, kaip dažnai laužote sau duotą žodį, ir kaip dažnai laikotės žodžio duoto kitam žmogui, nes norite parodyti save iš geros pusės arba vengiate kritikos.

 

Kas verčia žmogų judėti ir įveikti kliūtis siekiant tikslų?

Savo nustatyto tikslo aiškumas ir vizija. Jūs turite suvokti ko iš tiesų norite ir kokio rezultato tikitės. Tai padės aiškiai sudaryti veiksmų planą. Veikite! Atsikelkite, atsistokite, ženkite, nes viskas prasideda nuo pirmo žingsnio.

Nelyginkite savęs su kitais. Susitarkite su savimi.

Ieškokite bendraminčių, kurie nori kurti, judėti į priekį, gali palaikyti Jus ir padėti Jums siekti to, ko Jūs norite. Susipažinkite su naujais žmonėmis. Ypač tais, kurie pasiekė tai, ką norite pasiekti.

Užsiimkite saviorganizavimu! Kruopščiai planuokite savo veiksmus tikslams pasiekti. Susidarykite planus - tokiu būdu jūs ne tik sutaupysite laiko blaškymuisi ką kada padaryti.

Nusiteikite optmistiškai. Atminkite, kad motyvacija, užsispyrimas visada yra jūsų viduje - kitaip tariant, tik jūsų reakcija į išorės įvykius ar aplinkybes nustato jūsų tolimesnius pasirinkimus. Pasvarstykite, gal būt tas pats įvykis gali būti stipri paskata judėti į priekį.

Pagirkite save už visas pastangas, nes jūs žinote, kad bet kokie veiksmai verčia jus palikti pažįstamas komforto zonas, ir tai be abejo kelia įtampą ir stresą dėl nežinomybės.

Nepamirškite pailsėti. Ne paslaptis, kad jei asmuo dirba ilgą laiką su didžiausia įtampa, nepailsėjęs, pervertinęs savo jėgas, tai veda į stresą ir nieko nenorėjimą. Tačiau, tai tegul neperauga į kasdienį poilsį ant sofos su įjungtu televizoriumi.

Neatidėliokite!  Leidžiame sau atidėlioti suplanuotus darbus kitai ir dar kitai dienai, vis tikėdamiesi, kad juos atliksite. Žinoma, daugumą jų ir atliekate. Tačiau, kiekvieną dieną atsiranda vis naujų planų ir darbų, ir kai kas, kas buvo suplanuota ir atidėta yra užmirštama arba išbraukiama. Kai kada tai yra racionalu, tačiau kai kada tai priverčia verstis per galvą. Kaip tyčia visiems vienu metu iš jūsų reikia to ar ano, o jūs nebesuspėjate - atsiranda įtampa, sutrinka dienos ir nakties ritmas, pablogėja savijauta, pametama kontrolė. Ką daryti? Dideles užduotis, jei tai įmanoma paversti į daugelį mažesnių; ieškoti žmonių, informacijos, kurių dėka užduotis gali būti įveikta. Nelaukite kol viskas pradės "degti": laiko nėra, rezultato nėra, tavimi nepasitiki ir t.t. Ugdykite įprotį užduotis atlikti laiku - tai leis jaustis pasitikinčiai.


Dar šiandien priimkite sprendimą išsikelti sau tikslus, sudaryti veiksmų planus ir disciplinuotai jų laikytis.


/Gitana S./

Atgal